Zatímco v Nizozemsku, Norsku nebo Německu jsou elektromobily běžnou součástí provozu, Česká republika za evropským trendem dlouho zaostávala. Důvody? Vysoká pořizovací cena, řídká infrastruktura nabíječek a nejistota ohledně životnosti baterií. Jenže situace se začíná měnit. V roce 2024 přesáhl počet registrovaných elektromobilů v Česku hranici 20 tisíc a plánované investice do infrastruktury i výroby slibují, že elektromobilita už není jen záležitostí ekologických nadšenců.
Automobilky chystají českou ofenzivu
Zásadní roli hrají samotné automobilky. Škoda Auto, která je v tuzemsku dominantním hráčem, připravuje expanzi svých elektrických modelů, včetně cenově dostupnějších variant. Podobně Hyundai ve své nošovické továrně plánuje přechod části výroby na elektromobily. Tento vývoj nejen zvyšuje dostupnost elektromobilů na domácím trhu, ale také připravuje český průmysl na mezinárodní poptávku. Místo „auta pro každého“ se v Mladé Boleslavi nyní formuje „elektroauto pro každého“.
Stavíme, i když zatím jen pomalu
Jednou z nejčastějších výtek proti elektromobilům bývá nedostatek nabíjecích stanic. V Česku je aktuálně zhruba 2 500 veřejných nabíjecích bodů, což je sice nárůst oproti předchozím letům, ale pořád hluboko pod evropským průměrem. Ministerstvo dopravy však plánuje do roku 2030 vybudovat přes 10 000 bodů, a to ve spolupráci se soukromými provozovateli. Důležitým impulzem jsou také dotace z Národního plánu obnovy, které mají urychlit výstavbu rychlonabíjecích stanic podél dálnic i ve městech.
Cena už není tak strašidelná
Argument vysoké ceny elektromobilů začíná ztrácet na síle. Modely jako Dacia Spring, Renault Zoe nebo MG4 se cenově dostávají pod hranici 800 000 Kč, a pokud se započítají provozní úspory a daňové výhody, mohou vyjít levněji než srovnatelná benzinová auta. Dále je tu připravovaná státní podpora pro domácnosti, která má od roku 2025 motivovat ke koupi elektrických vozidel formou přímých dotací i úlev na daních. Velkou roli hrají i firmy, které elektromobily zařazují do svých flotil a snižují tím emise i náklady.
Baterie nejsou strašák, ale výzva
Obavy z degradace baterie nebo její drahé výměny byly dlouho hlavní překážkou širšího přijetí elektromobilů. Technologický pokrok ale pokročil – dnešní baterie mají životnost přes 300 000 km a automobilky na ně běžně poskytují záruku 8 let. Navíc se v Evropě rozbíhá projekt tzv. second-life baterií, kdy se starší akumulátory z aut využívají v domácích úložištích energie. Český start-up Battswap dokonce připravuje koncept výměnných stanic, které by mohly výrazně zkrátit čas „tankování“ elektřiny.
Města se připravují na elektrickou budoucnost
Elektromobilita nezmění jen to, co máme v garáži, ale také podobu měst. Praha i Brno už plánují zavedení nízkoemisních zón, které omezí vjezd starším vozidlům se spalovacími motory. Sdílené elektrovozy, rozšiřující se síť dobíjecích stanic i nové typy parkovacích míst – to vše se stává realitou. Na obzoru je také postupné zavádění chytrých sítí (smart grids), které umožní dynamické řízení nabíjení podle aktuální zátěže distribuční sítě.
Změna je nevyhnutelná, jen chvíli potrvá
Přechod na elektromobilitu není otázkou jednoho roku. Vyžaduje investice, legislativní změny, nové návyky řidičů i tlak ze strany politiků a firem. Ale směr je zřejmý: Evropská unie tlačí na konec prodeje spalovacích motorů do roku 2035 a automobilky se tomuto trendu přizpůsobují. Česká republika sice startuje z pozdější pozice, ale díky svému silnému automobilovému průmyslu má šanci nebýt jen pasivním pozorovatelem, ale aktivním hráčem.
Elektromobil není jen auto, ale symbol změny
Elektromobily nejsou módní výstřelek, ale příznak hlubší transformace dopravy i energetiky. Jejich rozšíření v Česku bude záviset na kombinaci cenové dostupnosti, důvěry spotřebitelů a kvalitní infrastruktury. A i když se zdá, že budoucnost přijíždí pomalu, motor už běží – tiše, ale nezadržitelně